Det er slutt på betting-reklamer rett før fotballkamper og annen sport i Danmark.
Det kan den danske finansavisen Børsen fortelle fredag morgen.
Forbudet innebærer at det ikke kan sendes reklamer fra ti minutter før en sportsgren starter, til ti minutter etter at den er slutt.
Ifølge Børsen vil forbudet også gjelde liveoddsbannere på stadion, som til daglig pryder diverse fotballarenaer.
Avtalen blir presentert av skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) fredag morgen.
Målet er å bremse spillegalskap og beskytte barn og unge.
Langt strengere i Norge
I Norge er lovgivningen allerede mye strengere enn den har vært i Danmark.
Her til lands er det et spillmonopol gjennom Norsk Tipping og Rikstoto, som begrenser reklameeksponeringen kraftig.
Den danske modellen har vært langt mer liberal, og har tillatt utenlandske selskaper å operere og reklamere fritt.
Storklubber som FC København har for eksempel Unibet som en av sine hovedsponsorer.
Nå strammer altså danskene inn reglene, som et ledd i å skape et «mer ansvarlig spillmarked».


Du må være logget inn for å kommentere på denne artikkelen.
Logg inn eller registrer deg