Sverige er under press etter 1-5-tapet mot Nederland.
Nederlaget har ført til kraftig kritikk av det svenske forsvarsspillet. En av dem som har vært tydeligst, er tidligere Norge- og Sverige-sjef Lars Lagerbäck.
Nå svarer Graham Potter.
👋
Følg Norge mot VM
Få uttak, skader, kamper og nyheter rett i innboksen.
Ved å melde deg på godtar du at 433.no sender deg e-post. Du kan melde deg av når som helst.
Lagerbäck kritisk
Lagerbäck mener Sveriges største problem er tydelig.
– Problemet er at Sverige ikke kan forsvare som lag. Det er den absolutt største problematikken. De er ikke ordentlig samspilte i forsvarsspillet, sa Lagerbäck.
Han pekte også på uklarhet i måten Sverige forsvarer seg på.
– De oppfyller ikke grunnforutsetningene for et godt forsvarsspill. Det blir ofte en blanding av markeringsspill og soneforsvar. Det er det største problemet. Spillerne er ikke enige i ulike situasjoner, sa han.
Potter svarer
På en pressekonferanse med svenske journalister ble Potter konfrontert med Lagerbäcks analyse.
– Alle har rett til sine synspunkter. Det er det som er morsomt med fotball, at alle har en mening, sier Potter.
Så kom svaret til forgjengeren.
– Fotball ser veldig lett ut fra utsiden, for du kan se på ulike ting, snakke om ulike systemer, soneforsvar, mann-mann-markering og forsvarsspill, sier han.
Vil nyansere bildet
Potter mener likevel ikke at Lagerbäck nødvendigvis tar feil.
– Til slutt er det mennesker du har å gjøre med. Du må forsøke å overbevise dem, få sammen en gruppe og forsøke å forstå hvordan du skal håndtere veldig vanskelige motstandere, sier han.
Samtidig gjør han det klart at han ikke ønsker å gå hardt imot Lagerbäck.
– Det er ikke slik at jeg har satt meg i en posisjon der jeg kan argumentere mot ham i den saken, sier Potter.
Ikke bare backlinjen
Potter fikk flere spørsmål om den svenske defensiven etter kollapsen mot Nederland.
Han ønsket ikke å gjøre debatten til et spørsmål om fire- eller fembackslinje før kampen mot Japan.
– Jeg vet at dere journalister vil snakke om backlinjen. Det er greit. Men jeg er mer interessert i annet. Hvor på banen skal vi forsvare? Hvor skal vi presse? Hvor kompakt er laget? Hvem presser? Det kan være fire, fem eller seks som forsvarer, avhengig av hva motstanderen gjør. Det handler mer om strukturen på laget, sier Potter.
Må ikke bli passive
Potter forklarer også hvorfor Sverige har brukt fembackslinje.
Han viser til at flertallet av forsvarsspillerne spiller slik i klubbene sine.
Samtidig erkjenner han at Sverige ikke kan bli for lave.
– Vi får ikke være for lave eller for passive. Vi har noen av verdens beste angrepsspillere, som trives på store flater, og det passer når man ligger lavere i forsvarsspillet. Så vi kan være lave i forsvarsspillet, men ikke for lave og ikke for passive, sier Potter.
Sverige møter Japan i siste gruppespillskamp.
Etter smellen mot Nederland er presset på Potter betydelig større.

Du må være logget inn for å kommentere på denne artikkelen.
Logg inn eller registrer deg